Yayoi Kusama: In Infinity -näyttelyarvio

img_20161021_112037

Yayoi Kusaman In Infinity-näyttelystä ensimmäisenä huomioni kiinnittyi suuriin Kusaman taiteessa esiintyviin aihepiireihin, kuten konsumerismi ja seksuaalisuus. Välittömästi epäilin, että Kusama pyrkii välittämään taiteellaan jonkinlaista feminististä viestiä. Tämän ensivaikutelmani ehkä kiteyttävin taidekappaleen osa oli naisten korkokenkä, jota peittivät kangasfallokset. Ne näyttivät kasvavan esineestä kuin jonkin sortin kummalliset sienet. Kun kiertelin näyttelyä hieman enemmän, Kusaman fallospakkomielle tuli yhä enemmän tutuksi. Tutuiksi tulivat myös hänen pakkomielteensä kurpitsoihin, pilkkuihin sekä toistoon videoiduissa kuvissa hänestä itsestään.

Luin taidemuseossa näytillä olleita tekstejä Kusaman elämästä. Ne kertoivat, että hänen taiteensa on pitkälti hänen mielenterveysongelmiensa inspiroimaa. Nykyisin Japanissa mielenterveyslaitoksessa asustava Kusama on koko ikänsä kärsinyt hallusinaatioista ja obsessioista. Hän pyrkii tuomaan kokemansa audiovisuaaliset hallusinaatiot loputtomasti toistuvista kuvioista näytille taiteen muotoon. Näyttelyn seinälle oli painettu lainaus, jossa Kusama kertoo, että luodessaan taidettaan, hänen mielensä on tyhjä ja taide vain ikään kuin tulee hänestä ulos.

Se että taideteokset ovat hallusinaatioiden inspiroimia, ei tietenkään tarkoita etteikö Kusama taiteellaan voisi kommunikoida mitään tärkeää. Näyttely oli tavallaan kuin kävelyretki Kusaman alitajuntaan – ja ihmisen alitajunnalla voi olla paljonkin sanottavaa. Katsellessani falloksilla päällystettyä naisten korkokenkää, kehitellen mielessäni sille ylioppilaskirjoitusten ”analysoi ja tulkitse”-tehtävän vastausta. En voinut olla ajattelematta sitä että nyt 87-vuotias Kusama eli suurimman osan elämästään ajalla, jolloin naistaiteilijoiden oli huomattavasti hankalampi menestyä ja erityisesti hänen nuoruutensa Japanin sukupuolitasa-arvo oli vielä ns. hakusessa.

Ottaen huomioon tämän psykedeelisen taiteen mielenterveydellisen alkuperän ei ole ihme, miten merkittävä hahmo Kusama on ollut surrealismille. Surrealismi on vuonna 1919 tietoisesti luotu taidesuuntaus, joka pyrkii nimenomaan kuvaamaan ihmisen tiedostamatonta sielunmaisemaa. Surrealistinen taide pohjautuu osittain psykoanalyytikko Sigmund Freudin teorioihin ja tutkimuksiin. Siinä missä monet muut surrealistiset taitelijat joutuvat aktiivisesti etsimään inspiraatiota unistaan, Kusaman inspiraatio on aina läsnä hänen ”hallusinoivan” mielensä mukana.

Yayoi Kusama on menestynyt taidemaailmassa ja ollut uranuurtajana monille taidesuuntauksille. Hän on käyttänyt mielenterveysongelmiaan ja traumojaan hyödykseen harvinaisen selväjärkisellä ja kylmän etäisellä tavalla, kärsiäkseen kaikista niistä ongelmista, joista hän elämänsä aikana on kärsinyt. Kaiken kaikkiaan, koin näyttelyn mielenkiintoisena, ja aion perehtyä Kusaman taiteeseen tulevaisuudessakin.

 

Blogin teksti: Vili Moilanen, Kuva: Aino Rostedt

About the author: Elina Kivihalme

Has one comment to “Yayoi Kusama: In Infinity -näyttelyarvio”

You can leave a reply or Trackback this post.

  1. VMS - 24.11.2016 at 19:36 Reply

    Terveisiä Ainolle sARtorian Virpiltä 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.