Rautaisannos tietoa pelialasta!

Kuvakaappaus Spirit Hunter -pelistä.
Kuvakaappaus Spirit Hunter -pelistä.

Pekka Hänninen, pelialalla työskentelevä helsinkiläinen, vieraili Mediakylpylässä Käpylässä parisen viikkoa sitten. Pekka kertoi elävästi pelialan työstä noin 30:lle asiasta erittäin kiinnostuneille pajanuorelle. Itse Hänninen aloitteli pelaamisen noin kahdeksanvuotiaana lautapeleistä, siirtyi roolipeleihin ja tietenkin pelikonsolipeleihin. Hän aloitti myöhemmin nettisivujen koodaajana, kunnes suuntautui pelien koodaamiseen. Hänninen on ollut koodaajana mukana kolmessa pelissä ja työskennellyt mm. Sulakkeella ja Boomlangoonilla, tehden töitä mm. Boomlagoonin action-roolipelin, Spirit Hunterin, parissa.

Mediakylpylän nuoret saivat Pekalta rautaisannoksen informaatiota, siitä minkälaisten töiden tekijöitä pelialla tarvitaan. Seuraavassa tiivistys siitä mitä kuulimme:

Game designer suunnittelee pelien sisällön. Hän miettii, mitä ja miten pelissä tehdään. Hän kirjoittaa pelin tarinan, erilaiset kentät, tasot ja tapahtumapaikat, ja huolehtii mm. siitä että pelimekaniikka on tasapainoinen ja toimiva. Game designerien työnkuvat vaihtelevat runsaasti suunniteltavan pelin ja oman osaamisen mukaan. Hommia on dialogin kirjoittamisesta ja pelimaailman suunnittelusta pikkutarkkaan excel-taulukkolaskentaan ja tietokantojen rakentamiseen. Pelisuunnittelijan työ vaatii sekä luovuutta että hyvää matemaattista ja avaruudellista hahmotuskykyä.

Graafikko tekee 2D- tai 3D-hahmoja ja toteuttaa mm. pelikenttien taustat. Konseptigrafiikka on myös aivan oma taiteenlaji, joka on hahmottelua siitä, minkä näköinen peli visuaalisesti voisi olla. Ääniryhmän kouluttaja Anni Tolvanen teki sivuttaisen egyptiläisen hahmon ja Pekka edestäpäin nähtävän örkin ja näin he saivat havainnollistettua mielestäni hyvin sen, että hahmojen tulee olla selkeästi toisistaan erottuvia, jotta pelaaja pystyy todella nopeasti tajuamaan onko pelin tiimellyksessä kyse ystävästä vai vihollisesta. Tätä pelin graafikon täytyy siis myös ajatella työstäessään hahmoja.

Äänisuunnittelijalla on myös tärkeä rooli pelimaailmassa. Hän säveltää joskus taustamusiikin, ellei erikseen ole säveltäjää. Lisäksi hän tekee erilaisia efektejä. Joskus tilaukseen voi tulla esim. 300 erilaista miekaniskun ääntä! Hän nauhoittaa ja ohjaa näyttelijöiden tekemät hahmojen äänet. Tekee myös äänien editointia ja sijoittelua. Esimerkiksi tavallisen partakoneen surina voidaan saada kuulostamaan avaruusaluksen moottorilta tai pöytätuuletin ilmalaivan propellilta.

Koodaajan työtä on varmistaa, että kaikki pelin ominaisuudet ohjelmoidaan oikein peliä pyörittävälle alustalle. Koodaajan osaaminen ja tehtävät voivat kohdistua erilaisille osa-alueille, esim. pelimekaniikkaan, käyttöliittymään, serverien ylläpitoon tai vaikka AI:n eli tekoälyn ohjelmointiin. On serverin koodausta, hahmojen ja tasojen koodaus, ns. AI:n eli keinoälyn koodausta ja käyttöliittymän tekemistä.

Tämän blogin kirjoittaja on aloittanut oman pelaamisensa Musta Pekan korteilla siirtynyt sitten tavallisiin pelikortteihin, ristinollaan ja omien sekä toisten lasten ”olanylipelaajaksi” erilaissa konsolipelissä. Katsoin Pekan luennolla innostuneita ilmeitä ja kuuntelin meidän pajanuorten kiihkeää keskustelua erilaisista peleistä ja yllätyin ilokseni heidän asiantuntevuudesta ja tietämyksen määrästä. Olo oli itsellä välillä kuin ”TeleFinlandin” – mainoksessa: mitä kieltä täällä puhutaankaan?! Tietysti myös kiinnostuin, kun tajusin mielestäni jotakin oleellista pelien tekemisestä. Vertaan pelien tarinallisuutta elokuvien tarinallisuuteen ja tekemiseen, joiden parissa olen itse työskennellyt pitkään.

Pelialan koulutuksesta saa tietoa ositteesta www.neogames.fi ja sivustolta www.igda.fi, joka on suomalaisten pelien kehittäjien yhdistys.

 

About the author: Elina Kivihalme

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.