Vastamainosviikko – Graafisen suunnittelun ryhmä

Vastamainosviikolla pääsimme pohtimaan itseä kiinnostavia aiheita, joista muodostaa omia vastamainoksia. Viikkomme alkoi vierailijamme, Eeva Kemppaisen vetämällä workshopilla, jossa muokkasimme valmiita, lehdistä irroitettuja mainoksia.

 

Keith Schmidt

Workshopin jälkeen mietittiin, mistä itse haluaisimme tehdä vastamainoksia. Ideoita tuli todella paljon, mutta osasta oli vaikea löytää materiaalia, johon tarttua. Törmäsimme mm. kysymykseen, missä kulkee vastamainoksen ja kantaa ottavan julisteen raja, ja tarvitseeko vastamainoksessa esiintyä jotain jo olemassa olevaa brändiä.

 

Sebastian Heikkilä / Nasteho Hasan

Yhteisen pohdinnan jälkeen jokaiselle löytyi oma aihe työstettäväksi. Päädyimme töissämme käsittelemään mm. vaateteollisuuden epäkohtia, yksityisten vuokra-asuntojen korkeita hintoja, pelifirmojen tapoja rahastaa ja ottaa poliittisesti kantaa, sekä eläintuotannossa esiintyvää spesismiä.

Vastamainoksia kokosimme muokkaamalla kuvia ja brändien logoja. Käytimme brändien omia ja itse keksimiämme sloganeita, ja yhdistimme niitä muokkaamiemme kuvien kanssa. Osa materiaalista oli myös itse piirrettyä.

Viikosta meille jäi käteen mainoskriittisyyttä, parempaa kuvankäsittelytaitoa sekä vastamainosajattelua.

 

 

Nora Lehtopuro / Sonne Isoniemi

 

Vastamainos kuriiripalveluista

Lähestyimme vastamainosteemaa ensin kattavalla taustatyöllä, jonka jälkeen valitsimme muutamasta vaihtoehdosta meille mieleisimmän. Halusimme ottaa kantaa ruokalähettien asemaan, koska aihe oli ajankohtainen ja meistä hyvin mielenkiintoinen. Seuraavaksi ideoimme ryhmämme kesken yksityiskohtaisesti vastamainoskampanjaamme. 

Jaoimme vastuualueet kullekin ryhmän jäsenelle. Keräsimme erään kuriiripalvelun mainoksia heidän nettisivustoltaan ja Helsingin katukuvasta. Valitsimme kolme kuvaa ja yhden julisteen. Loimme yritykselle uuden logon käyttäen Illustrator-kuvitusohjelmaa. Lisäksi muokkasimme kuvia Photoshopissa, sekä taitoimme julisteen InDesignissa.

 

 

Lopulta kokosimme valmiit työt Google Driveen ja esittelimme muille Mediakylpylän työkokeilijoille. 

Vastamainosprojekti auttoi meitä konkreettisesti hahmottamaan, mikä vastamainos on. Ryhmässämme opittiin myös lisää Adoben ohjelmien käyttöä ja kuriiripalveluiden työskentelyolosuhteiden epäkohdista. Lisäksi vastamainosviikolla opimme muilta ryhmiltä eri yritysten ongelmista.

Samira Shaikh, Sinna Tuononen, Maya Lehtinen, Kauko Heikkinen

About the author: Mediakylpylä Nuoret